Csíkszereda – Fitód sarka – Véreskép – Csíkszentléleki templom – Bocskor-hegy éle – Bükk feje – Hosszúaszó – Hosszúaszó pataka – Xántus-kápolna – Fitód – Csíkszereda (15 km)

Csíkszereda keleti végéből indulunk, a Csíkmindszentre vezető aszfaltozott megyei úton. A Cáka dombját kikerülve, jobbra a Suta gyűjtőtó helye és a Suta erdős dombja, balra a Nagy-Somlyó kerek kupolája látszik. (A tó vizét 2007-ben engedték le annak érdekében, hogy a földgátat meg­erősítsék és a tó medrét iszaptalanítsák). Fitód elejénél az út kétfelé ágazik. A mindszenti úton haladunk előre, hágóra. A Bocskor dombja és a Suta közötti nyereg legmagasabb pontján, az út szélén jobbra máris előtűnik a Véreskép. Továbbhaladunk Csíkszentlélekre. A falucska első házcsoportjának központjától balra kitér egy utca. Elhagyjuk a közutat és ezen a kis utcán kimegyünk a templomig. Maga a templom értékes műemléképület, román kori, gótikus és barokk stíluselemek ötvöződnek benne. Belső berendezésének némely darabja műkincs. Előtte egy 300 évesre becsült hársfa áll. A szentlélekiek szádokfája – a „tanácsfa”. Alatta szívesebben tárgyalták meg a falu vezetői még az 1950-es évek elején is a településsel kapcsolatos ügye-bajos dolgaikat, minta a községházán. A vén fa Hargita megye szigorúan védett növényeinek listáján szerepel.
A temetőn keresztül vagy ennek kertje mellett megyünk tovább, átlábalunk a Bánatos-patak mocsaras-vizenyős art menti kaszálóin. A patakon túl kikapaszkodva a Bocskor-hegy élére, jobbra fordulunk és végig a gerincen haladva a kopasz dombon közeledünk Hosszúaszó felé. Nem térünk le a gerincútról, egyenesen tartunk előre a hegynyeregig. Itt jön fel csíkmindszentről a hosszúaszóba vezető szekérút. A nyeregben balra térünk és egy erdőcske szélén az úton leereszkedünk Hosszúaszóba. Hosszúaszó borvizes hely, ezért is kedvelik a csíkszeredaiak. A település1974-re teljesen elnéptelenedett, lakói beköltöztek a környező falvakba. Miután megismerkedtünk a mozdulatlan faluval, visszaindulunk a Hosszúaszó völgyén lefelé. Az út a patak bal partján halad az erdő szélén. Két kilométer után balra, az erdő és egy irtás határán áll a Xántus-kápolna. Szemben a kápolnával, a Libidári-dombon, a bozótos erdőben még fellelhetők a Xántus-kastély romjai. A kápolnától Fitódig két kilométeren át kaszálók, nyáron virággal borított rétek kísérnek. Fitódon végigmenve visszatérünk Csíkszeredába azon az úton, amelyiken elindultunk.

Hárs útja: Csíkszereda – Fitód – Hosszúasszó völgye – Csíkszentlélek (17 km)

A csíkszentléleki templom előtt álló, vélhetően 1502-ben ültetett hárs Székelyföld legnépszerűbb fájává vált, miután 2010-ben Év Fája Romániában versenyen, ezt követően 2011 tavaszán az Év Fája Európában elnevezésű megmérettetésen is fölényes győzelmet aratott.
A Polgár Társ Alapítvány által meghirdetett országos verseny díját, a 700 eurós pénzjutalmat a fát benevező Zöld SzékelyFöld Egyesület egy turistaút megvalósítására fordította. A Hárs útja egy autóval, kerékpárral  vagy akár gyalogosan is végigjárható, közel 17 kilométeres út, amely Csíkszeredából indul, érinti a Suta tavat, majd Fitód falun keresztül vezet Hosszúaszó völgye felé. A turista út mentén 15 irányjelző, információs tábla segíti az eligazodást és az információszerzést. A csíkszentléleki templom szomszédságában pedig egy háromnyelvű (magyar, román, angol) információs tábla, a faluközpontba, a polgármesteri hivatal szomszédságában pedig egy magyar nyelvű tábla is kihelyezésre került.

Csíkszereda – Cáka dombja alatt – a Nagy-Somlyó oldala – Nagy-Somlyó-csúcs (1033 m) – a két Somlyó nyerge – Szent Antal-kápolna – a somlyói borvíz-kút – Barátok feredeje – csíksomlyói Mária-kegytemplom – Csíkszereda (10 km)

Ezt a kirándulást nemcsak turista-, de zarándokútként is értelmezhetjük. Csíkszereda központjából indulva a szentléleki úton kimegyünk a nyomdáig, az aszfaltozott közúton elhagyjuk balról a mezőgazdasági farmot, jobbról a Cáka dombját. A farm utáni kanyarban, egy befejezetlen útszéli faház mellett, balra kitérünk a szántóföldekre. A mezsgyéken lépcsőzetesen felmenő ösvény a Nagy-Somlyó délnyugati lábán halad. Miközben felsétálunk rajta a hegy derekán körbefutó erdei útig, egyre jobban kitárul körülöttünk a láthatár. Ha elértük az övutat, azon haladunk tovább jobbra, keletre. Erdő között vezet, 500–600 m után véget ér egy tisztáson. Itt régebben egy villa állt, ami 1990-ben leégett. Tovább sétálva az erdő-tisztás határán kiérünk a Kígyós-puszta szélére. Itt egy frissen ültetett, fiatal vörösfenyő erdőben, ami teljesen elüt a környező öreg erdőtől, balra megtaláljuk a két erdő határán a Nagy-Somlyóra felvezető utat. Ez menedékesen emelkedik fel a Somlyó-hegy nyugati magaslata és a főcsúcs közötti nyeregre. A nyugati ponk tejére teszik a krónikák egy régi kis kolostor és kápolna helyét. A nyeregből kitaposott, kavicsos ösvényen kapaszkodunk fel a Nagy-Somlyó 1033 méteres csúcsára. Tetején egy fémcsőből megépített, 25 m magas kilátó torony áll. A Somlyó-hegy annyira Csík közepén van, hogy sehonnan jobban belátni a három Csíki-medencét nem lehet. A körülöttünk lévő hegykeret a Nagy-Hagymástól kezdődően (észak), végig a szemben álló Hargitán és délen a Csomád-hegycsoporttal záródva szinte tökéletes panorámát alkot. Kivételt a keleti láthatár képez, mert a magas erdőtől nem egészen áttekinthető, csak a Csíki-havasok déli nyúlványa és északkeleten a Naskalat látszik. Elindulunk lefelé a hegyről, kezdetben ugyanazon az úton megyünk visszafelé, mint amelyeken feljöttünk, majd az erdő peremét övező kitűnő állapotú úton nyugatról megkerüljük a Nagy-Somlyót. Máris a Kis- és Nagy-Somlyó közötti, lágy hajlatú, karcsú nyeregben vagyunk, a csíksomlyói pünkösdi búcsúk és az Ezer Székely Leány Napja színterén, a Makovecz Imre tervezte szabadtéri oltárnál. Lennebb a hely délnyugati ormán épült a Szent Antal-kápolna. A Kis-Somlyóról nemcsak az említett kápolna felé lehet leereszkedni, hanem a 14 stációból álló golgota útján is, amelynek felső vége a Salvator-kápolna udvarára vezet, ahol a Paasió-kápolna és a remetalak is áll. Mindkét lejárat a somlyói fedeles borvíznél ér véget. Túránk végeztével visszatérünk Csíkszeredába, akár a Szék útján a Márton Áron Gimnázium felé, akár a réten keresztül a kalász városnegyed irányába.

Csíkszereda – Szeredai-borvízfürdő – Kis-patak – Bilibók-puszta (1050 m) – Hirtelen-puszta (1120 m)

Borvizek útja

A Borvizek Útjának létrehozására 2005-ben pályázott a Hargita és Kovászna megyei önkormányzat, a projekt során megújul hat Hargita és nyolc Kovászna megyei borvízforrás, illetve ezek környéke. A mintegy tízmillió eurós összértékű projektben Hargita megyéből Tusnádfürdő, Csíkszereda Zsögödfürdővel, Borszék, Gyergyóremete, Szentegyháza, Homoródfürdő és Székelyudvarhely Szejkefürdővel vesz részt.
A Borvizek útja olyan beruházás, amely összesen 13 székelyföldi település ásványvízre épülő hagyományos székelyföldi gyógyfürdőkultúráját éleszti fel, ötvözve azt a mai korszerű elvárásokkal.

Rendezvényajánló

EZER SZÉKELY LEÁNY NAPJA 2014

2013. MÁRCIUS 15. – ünnepi rendezvénysorozat

Önkormányzati labdarúgótorna a Városnapok keretében

Karácsonyváró koncert, karácsonyfadíszítés és gyertyagyújtás advent harmadik vasárnapján